Ah, quel chien de pais! Dlaczego Polacy boją się Żydów?

Gdy myślimy o Żydach i Polakach musimy odsunąc wszelkie uogólnienia, bo konflikt wyzwala łatwość w operowaniu ogólnymi określeniami. Antysemityzm tkwi w Polakach bardzo głęboko, tak głęboko, że wystrzegają się nazywania Żydów właśnie Żydami, pasując ich na Polaków, by nie oskarżono ich o  antysemickie teorie, jedną z nich ma być podkreślanie czyjejś żydowskości. Po co konfrontować się z problemem? Lepiej go unikać. Zrozumienie istoty żydowskości wymagałoby od Polaków zmierzenia się ze zmorą przeszłości, zdystansowania się moralnego wobec tych aspektów historii własnego narodu, które zepchnęły Żydów w otchłań. Żydzi w Polsce byli w przeszłości rozpoznawalni jako naród, ich odrębność, posiadana tożsamość nie pozwalała na pomylenie ich z kimkolwiek. Związki obu narodów miały charakter delikatny. Podkreślano, że Żydzi w Polsce są goścmi, którzy skryli się w Polin przed prześladowaniami w Europie. Budowano nieufność do Żydów, którzy zachowywali tradycyjny sposób życia. Kryzys żydowskiej duchowości spowodował zwrócenie się w kierunku kultury polskiej. Był to proces obserwowany także w innych krajach. Rozpoczął się bardzo brzemienny w skutki proces zmian żydostwa w Polsce. O ile na początku mówi się jeszcze o Żydach to zaczynają funkcjonować sformułowania „wyznanie mojżeszowe”, czy ludzie „pochodzenia żydowskiego”. Na początku ów pęd ku kulturze polskiej był przyjmowany przez Polaków bardzo przychylnie, gdyż polegał on na odwrocie od dawnego i tradycyjnego życia ku jakiejś formie polonizmu. Jednakże przemianie tej nie towarzyszyła tak samo szybka reakcja ze strony Polaków. Z kregów tradycyjnie nieoprzychylnych Żydom zaczęto patrzeć na ten proces jak na próbę przejmowania Polski. Przeciwstawienie „narodu gospodarzy” „narodowi gości” pozwalało na pokazanie, że gościa zawsze można pozbyć sie z domu, jeśli nam się nie spodoba. Jest zadziwiające, że tak wielu Żydów poświęciło się narodowi polskiemu, porzucając swoją przeszłość narodową i nie czując już więzi ze swoim narodem, budując swoją nową tożsamość jako Polacy pochodzenia żydowskiego. Na rzecz Polaków i Polski Żydzi ponieśli ogrom strat. Jest coś zadziwiającego w tym, że ludzie ci, wyobcowani ze wszystkiego, co żydowskie, nie widzą u siebie tego, co Polacy dostrzegają w nich jako „pierwiastek żydowski”. Często uważają oni i tkwią w tym przekonaniu, mimo zaprzeczeń Polaków, że są „lepszymi” Polakami niż ich prześladowcy. Czy proces polonizacji był i jest tak łatwy? Przeszkodą jest to, że polonizacja wymaga porzucenia bycia prawowiernym i przestrzegającym tradycji Żydem, a więc odstępstwo od wiary. Głęboko religijny Żyd tylko w minimalnym stopniu zostanie dotknięty procesem polonizacji. Oczywiście, Polacy domagają się od Żydów i domagali się, by ci się polonizowali. Ale im bardziej Żydzi stawali się Polakami tym bardziej byli nienawidzeni jako Żydzi. Rozumowali oni w ten sposób, co jest warta tradycja i religia żydowska skoro Żydzi tak łatwo z niej rezygnują i chcą się stać Polakami i katolikami? Nie byli traktowani poważnie. Jedynie antysemici traktowali i traktują Żydów poważnie. Ale to nie są partnerzy do dialogu. Za ich przykładem także inni nie traktowali Żydów jako partnerów do rozmowy. Domagano się od Żydów porzucenia włąsnego narodu i jednocześnie gardzono nimi, że to czynią. Karano ich za to, czego się od nich żądało. Pokutuje przeświadczenie, że Żydzi polonizują się, by zniszczyć naród Polski. Uważam ów proces za niepotrzebny i odwracalny dla tych, którzy zrozumieją, że wyobcowanie się z tego, co żydowskie pozbawia nas człowieczeństwa. Bo przecież, pełnią istnienia może żyć tylko ten, kto jest odważny i silny swoją postawą wobec otaczającego go świata, ten, który umie sprawiedliwie ocenić wpierw siebie, a potem innych. Fundamentem jest wiara w istnienie siły, która rządzi światem i wewnętrzna radość. Tylko dzięki wewnętrznej harmonii człowiek osiąga pełnię życia.

Informacje o Rothkirch

Denn, wie du anfingst wirst du bleiben, so viel auch wirket die Not und die Zucht das meiste nämlich Vermag die Geburt und der Lichtstrahl der dem Neugebornen begegnet.
Ten wpis został opublikowany w kategorii judaizm. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>