Odprowadzanie krwi

Dalszy ciąg o koszer…
Tora zakazuje konsumpcji krwi i jest to jedyne z praw dotyczące spożywania pokarmu, dla którego podany jest w Torze powód: nie spożywamy krwi, ponieważ życie zwierzęcia zawiera się w krwi. Odnosi się to jedynie do krwi ssaków i ptaków, nie do krwi ryb. Dlatego też konieczne jest usunięcie całej krwi z ciał zwierząt koszernych.
W momencie uboju następuje pierwsza część procesu. Jak powiedziałem to we wczorajszym wpisie, shechitah pozwala na szybki odpływ większości krwi.
Pozostała krew musi zostać usunięta poprzez odparowanie, odsączenie, bądź osolenie. Wątroba powinna zostać wykoszerowana jedynie metodą odparowania, ponieważ jest bardzo silnie ukrwiona i posiada wiele złożonych naczyń krwionośnych. Ten końcowy proces musi nastąpić do 72 godzin od momentu uboju, zanim mięso zostanie zamrożone lub zmielone. Większość rzeźników i wszyscy sprzedawcy mrożonego mięsa zajmują się odsączeniem i osoleniem mięsa za nas. Jednakże zawsze powinno się to sprawdzić w przypadku, kiedy kupujemy mięso w miejscu, którego dobrze nie znamy.
Nie wolno spożywać jajka, które zawiera plamkę krwi. Nie zdarza się to często, ale czasami znajduje się takie plamki. Dobrze jest wbić jajko do pojemnika i sprawdzić, zanim wyleje się je na rozgrzaną patelnię (jeżeli wylejemy zanieczyszczone krwią jajko, patelnia także stanie się niekoszerna).
Nie wolno spożywać nerwu kulszowego i sąsiadujących z nim naczyń krwionośnych. Proces usuwania tego nerwu jest bardzo czasochłonny i nieopłacalny, więc większość rzeźników sprzedaje zadnie części zwierząt rzeźniom niekoszernym.
Nie wolno również spożywać określonego typu tłuszczy zwanego chelev, który otacza podstawowe organy i wątrobę. Koszerni rzeźnicy usuwają go. Współcześni naukowcy znaleźli różnice biochemiczne między tym typem tłuszczu a dozwolonym do spożycia tłuszczem otaczającym mięśnie i znajdującym się pod skórą.

Informacje o Noah Donnersmarck

Denn, wie du anfingst wirst du bleiben, so viel auch wirket die Not und die Zucht das meiste nämlich Vermag die Geburt und der Lichtstrahl der dem Neugebornen begegnet.
Ten wpis został opublikowany w kategorii judaizm i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>